Wednesday, September 2, 2009

....Jangan Jadi Manusia Bodoh....

...hhmmm, mengenang kembali flashback dari mula awal aku bekerja sbg seorang guru; macam2 dah aku lalui. segala cacian, kutukan & sindiran sinis, tajam & pedih dah aku dengar. segala fitnah dah aku tempuh. kenapa sampai macam ni yea?

sebab aku cikgu tesl. sebab aku ajar english. konon2 aku ni macam mat saleh. konon la. sebab aku tak pakai tudung - ni yang paling tepat aku rasa.

salah ker aku sebab aku tak pakai tudung? kenapa society hukum aku macamla aku ni teruk sangat? just because aku ni jenis opinionated & berani. kenapa aku nak takut pada manusia? apa aku peduli dengan umpatan orang?

memang aku jenis tak peduli; walaupun mula2 dulu memang aku selalu 'hangin' tapi pengalaman di tempat orang makes me a tough one. orang boleh cakap apa yg mereka nak tapi siapa mereka nak mengadili atau menghukum aku?

kalau la sebab tak pakai tudung punca aku sering dipandang serong, aku rasa biarlah aku dipandang serong sampai bila2 pun...sebab aku tak kacau orang lain. aku tak pernah cemburu dengan kelebihan orang lain. apa yang orang lain ada, itu hidup mereka. aku tak perlu ambil tau dan masuk campur. aku juga tak perlu tunduk pada masyarakat yg hipokrit.

aku ni tak pernah minta dipuji, dikeji atau apa2 'ji' la...aku buat segala apa yang aku rasakan betul. dari sudut kerja, aku rasa aku memang efficient. bukan sebab aku nak mintak jawatan tapi sebab conscience aku sendiri yg akan marah kalau kerja yg aku buat tak menepati piawaian aku sendiri. my standard.

tapi aku menyampah bila orang kata senang untuk aku sebab aku bujang, sebab aku takde anak...hello? orang-orang yg bercakap ni lupa ker yg aku ni jaga mak bapak aku yang dah tua tu??? mak aku sakit aku hantar ke klinik. bapak aku sakit pun aku hantar ke klinik jugak..dan aku hulurkan duit aku. tak kisah la berapa pun sebab tu orang tua aku. kenapa nak berkira?

tiap2 bulan aku bagi duit kat mak aku lebih dari RM500.00...tu pun pada aku tak cukup. kalau boleh nak bagi seribu atau dua ribu tapi aku pun makan gaji gak & nak kena bayar bil2 lain...bil astro kat rumah pun aku yang bayar. yang penting family aku happy, parents aku happy...jadi kenapa sesetengah orang masih nak kata aku takde tanggungan?

aku dah nak masuk 34 tahun tapi aku tak beli rumah pun lagi...kenapa? sebab aku tak mampu. duit aku banyak habis pada keluarga aku. jadi aku rasa tak payah la sesiapa dengki pada aku sebab aku sebenarnyer takde apa2 harta dunia yang banyak...

tahun ni aku dapat jadi Guru Cemerlang...satu benda yang aku tak sangka tapi memang aku memohon dan mengharap dapat dengan berbekalkan pengalaman 10 tahun & jugak modul-modul P&P yang aku developed selama ini...aku try berkali-kali....dalam 4 kali aku try dan alhamdullilah akhirnya aku dapat. mungkin ini rezeki aku. sbb aku dah lama tunggu peluang; bila la agaknya tiba masa untuk aku dapat kejayaan kerjaya? dan aku dapat. aku sangat2 thankful & grateful to Allah swt.

tapi sampai jugak kat telinga aku ni orang2 yg mempertikaikan GC yg aku dapat....mungkin mereka ni rasa aku tak layak sebab aku ni mungkin pada diorang tak cukup syarat...panas jugak telinga tapi takpela. bukannyer diorang panel pemilih..siapa diorang nak judge? kalau aku tak bagus aku takkan dapat GC sebab bukan senang woo...dan kalau diorang tak puas hati sendiri cubalah, kenapa nak kutuk kejayaan orang lain?

tapi aku pasti sebab sebenarnyer adalah kenaikan GAJI....sebab aku automatic ker skim yg lebih tinggi dgn gaji yg lebih..of coz la. cuma mereka ni lupa with every work promotions and pay hike comes a bigger responsibility and commitment. take it or leave it.

sampai ada yang ingat aku guna CABLE...wah, ni sudah melampau....aku tak kenal sesapa pun kat kementerian pendidikan. kalau aku guna cable, dah lama aku promo diri aku for a better position and work place..why stay in this rural area?

hai entah la...kekadang fed-up tapi apa nak buat? buat bangang ajer la. malas nak layan manusia bodoh, dengki dan ntah apa-apa...

Kesimpulannya, aku ni pada mata orang yang tak kenal...macam kat bawah ni la:-

  1. berlagak
  2. sombong
  3. perasan bagus
  4. mulut celupar
  5. kaki komplen
  6. 'free-hair' (sejak bila rambut mesti kena beli yea?)
  7. dan lain-lain la....aku pernah gak dituduh MUNAFIK masa aku kat Sabah dulu oleh seorang ustaz....first time aku break down and cry....melampau sangat la tuduhan ni...:(

Aku buat cara aku, hidup aku. Aku tak buat benda tak senonoh. Aku pegang tangan lelaki pun tak pernah....jadi wajarkah aku di'LABEL'...? Pepatah Inggeris ada menyatakan "If you point one finger at someone, remember that there are nine other fingers pointing at you".

So, fikir la sendiri. Yang penting jangan dengki, hati busuk & cemburu pada orang lain.

No comments: